Retur, ångerrätt och garanti
DET SKA VARA TRYGGT OCH SÄKERT ATT HANDLA HOS OSS!
Vi arbetar hela tiden med kunden i fokus och vi vill inget hellre än att du blir nöjd. Hög servicegrad och engagemang är våra ledord.
Har du frågor till oss så besvarar vi dem gärna. Eftersom butiken inte är öppen för besök kan det vara lättast att nå oss för frågor på mail: meat@ovedskloster.com
Om du ångrar dig kring din beställning av livsmedel gäller:
Du har rätt att häva köpet 9 dagar innan leveransdag. Då betalar vi åter det belopp du ev. har förskottsbetalt och stryker din order. Observera att det kan ta upp till 14 dagar innan återbetalningen är genomförd.
Om du fått leverans och det är något som inte riktigt stämmer, tveka då inte att kontakta oss omgående. Vår målsättning är alltid att du skall vara nöjd och vilja fortsätta vara vår kund, så vi ber dig ge oss en chans att rätta till det som eventuellt blivit fel.
Ångerrätt för varor som inte är livsmedel:
Som kund har du 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Det innebär att om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. Tänk på att du endast kan ångra köp av plomberade förbruksvaror, som till exempel DVD-filmer, leksaker etc., om plomberingen är obruten. Läs mer här: Konsumentverket om ångerrätt
Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 10 dagar. Som kund betalar du själv eventuell returfrakt, och ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Företag har inte rätt att returnera en produkt om produktförpackningen har öppnats.
Garanti och reklamationsrätt - enligt konsumentköplagen
Vi säljer alla produkter (exkl. livsmedel) med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige.
Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.
Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen bland annat ha rätt att kräva fri reparation, omleverans av en ny felfri vara eller att häva köpet och få pengar tillbaka. Läs mer här: Konsumentverket om reklamationer
Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.
Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören. Om du vill få mer information om vilka regler som gäller för företag kan du kontakta vår kundtjänst.
Här följer några länkar om konsumenträtt som kan vara bra att känna till: